Main content

Toerisme als sponsor van de natuur

Toerisme kan een ​​bestemming en het milieu verwoesten, maar in een land als Nepal wordt zichtbaar dat kleinschalig, duurzaam toerisme een bestemming in sociaal en economisch opzicht ook kan laten groeien. Bezoekersinkomsten kunnen ook een bijdrage leveren aan natuurbescherming, mits er verantwoordelijk mee wordt omgegaan.

Nepal is een mooi voorbeeld van hoe het moet! Dankzij een programma van het Wereld Natuur Fonds (WNF) is het aantal tijgers in Nepal sinds 2009 toegenomen van 121 tot ongeveer 235. Daarmee is Nepal van de dertien landen waar tijgers in het wild voorkomen de eerste die het aantal wist te verdubbelen. De inkomsten uit het toerisme zijn van groot belang om dit programma te blijven ondersteunen. Nepal heeft daarnaast milieumaatregelen verder uitgebreid, zoals het uitbannen van plastic afval en gescheiden afvalbakken op enkele trekking routes.

Wereldwijde lockdowns zijn de afgelopen tijd ten goede gekomen aan natuurbehoud, maar door het gebrek aan inkomsten zijn er ook veel activiteiten om de natuur te beschermen stil komen te staan en zijn inkomsten uitgebleven voor mensen die werken in het toerisme. Onder 400 natuurbeschermers uit meer dan 90 landen is een belangrijk onderzoek gedaan waar 70% aangaf dat belangrijk veldwerk was uitgesteld of zelfs helemaal geannuleerd.

Stropers zien als gevolg van verminderde aanwezigheid van wetshandhaving en toeristen hun kansen, met alle gevolgen van dien. Er ontstaat ook een grotere afhankelijkheid van de jacht door lokale gemeenschappen als gevolg van de economische impact op het levensonderhoud, terwijl de ongecontroleerde aanwezigheid van wildlife door sommigen ook gezien wordt als een zorg.

Thomas Tierolff

‘Genieten van besneeuwde bergtoppen die scherp afsteken tegen glasheldere luchten? Jouw moment van glorie vieren “on top of the world” met gemiddeld 6 zonuren per dag en aangename temperaturen tot 20 graden overdag? Je beleeft het in de Himalaya!’ Holi en Thomas